Bycie dobrym liderem popłaca w każdym obszarze Twojego życia!

Kennedy inspirował się Jeffersonem, mówiąc „Gotowość do nauki jest wpisana w przywództwo”. A szczególnie, gotowość do nauki na własnych błędach.

Mając pod sobą zespół, dział, czy nawet całą firmę, musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach, które bezpośrednio wpłyną na całokształt pracy. 

Jak to mówią, „Diabeł tkwi w szczegółach”, co oznacza, abyś zwracał uwagę na małe i często znaczące cechy dobrego zarządzania.

Najbardziej demotywująca postawa w życiu i pracy

Chyba każdy z nas, lubi usłyszeć szczerą pochwałę, lub dostać w prezencie niespodziewany uśmiech od nieznajomej osoby. Są to momenty, które cieszą same w sobie. 

Sytuacja ma się gorzej, gdy spojrzymy na takie drobnostki z drugiej strony, czyli spotkamy na swojej drodze tzw. Antyprzywódcę. 

Jest to człowiek, który swoim zachowaniem obniża zaangażowanie zespołu, demotywuje go i krytykuje na każdym kroku. Często nie kontroluje własnych impulsów, źle traktuje podwładnych, wyzyskuje ich i niszczy wszystko to, co najlepsze w organizacji. Dodatkowo lekceważy szerszy kontekst społeczny i działa na niekorzyść ogółu.

Jeśli zatrudniasz takiego człowieka, nie możesz tego lekceważyć. Musisz stawić czoła problemom, które niszczą Twój biznes — w tym przypadku antytprzywództwu. 

Jednakże, jeśli dostrzegasz powyższe cechy w swoim zachowaniu, należy powoli zacząć zmieniać swoje nawyki i zachowanie. Pierwszym krokiem, było zauważenie problemu, teraz czas na wdrażanie zmian.

Życie nie ma być łatwe, traktuj je jako grę i możliwość do ciągłego udoskonalania siebie oraz swoich działań. Takie podejście odejmie Ci wiele stresu i pozwoli spokojniej patrzeć na nowe wyzwania.

Najlepszy sposób na obronę swoich błędów

 Jak stwierdził Warren Buffet: „Potrzeba dwudziestu lat, by zdobyć dobrą reputację, a wystarczy zaledwie pięć minut, by ją stracić”. 

Nie bój się przyznać do błędu lub niewiedzy. Nikt nie jest idealny i wszechwiedzący. 

Trzeba brać odpowiedzialność za swoje czyny w momencie, gdy się je popełni, a nie gdy zostanie się przyłapanym. W innym przypadku tracimy w oczach naszego zespołu lub znajomych.

Każdy chce mieć pewność, że informacje od innych ludzi a szczególnie od liderów są prawdziwe. Zacznij budować zaufanie poprzez mówienie prawdy, a nie poprzez mówienie tego, co inni chcą usłyszeć. 

Będąc szczerym, tworzysz w firmie kulturę silnego charakteru. Znaczy to, że pracownicy czują się potrzebni, docenieni i chronieni przez swoich kolegów i szefa. Takie poczucie bezpośrednio wpłynie na komfort pracy i większą motywację.

A może nie zawsze masz rację?

Z moich poprzednich wpisów, wiesz już, że nie wszystko można zrobić samemu. 

Zadania należy delegować, a następnie kontrolować postępy. Powierzając drugiej osobie odpowiedzialność w postaci zadania, musisz także obdarować ją zaufaniem

Nie możesz swoich pracowników sprawdzać i poprawiać na każdym kroku. Każdy z nich, musi uczyć się na własnych błędach — tak właśnie uczymy się całe nasze życie, więc nie próbuj tego zmieniać. 

W momencie, gdy powierzasz komuś nowe obowiązki, postaraj się wyjaśnić wszystko, najlepiej jak się tylko da. Bądź otwarty na pytania, chętnie i szczegółowo na nie odpowiadaj, a gdy sytuacja tego wymaga, poratuj dobrą radą. Nie rozkazem, tylko sugestią. Takie zachowanie będzie procentowało.

Pozwalaj na samodzielne planowanie pracy, bądź otwarty na propozycje, zawsze wyjaśniaj niepewności i ufaj osobom najbliżej położonym danego problemu. 

Musisz pamiętać, że każdy ma inne spojrzenie na daną sytuację, więc coś, co dla Ciebie będzie oczywiste, niekoniecznie takie będzie dla Pani z księgowości, lub stażysty z działu IT.

Właśnie dlatego warto słuchać opinii innych, brać pod uwagę ich rady i dzielić się z nimi swoimi przemyśleniami. Postrzegaj ludzi jako przyjaciół i chętnie z nimi współpracuj.

Nie myśl o tym zbyt długo

 Sprawa jest bardzo prosta, zamiast myśleć, wdrażaj. Do tego wpisu starałem się dobrać najprostsze i dość oczywiste rady. W pogoni za doskonałością często zapominamy o prostocie i oczywistościach. Więc zastanów się, czy przypadkiem, nie zapomniałeś o podstawach. W ramach przypomnienia; 

  1. Zamiast zabierać ludziom energię, staraj się motywować ich do pracy. Jeśli Twój pracownik wpływa negatywnie na Twój zespół, to zajmij się tym. Nie ignoruj sygnałów.
  2. Przyznawaj się do swoich błędów i szybko je naprawiaj.
  3. Wysłuchuj innych. Każdy ma inną perspektywę – możliwe, że lepszą od Twoje.